Nikos Acuña, chief visionary på Sizmek diskuterar kreativitet och huruvida AI kan matcha mänsklig kreativitet, alternativt om det kan vara ett redskap till att utvidga den.
Avsnitt 29: “AI kommer göra oss mer mänskliga”
Mänskliga egenskaper som intuition och empati kommer att värderas högre framöver, spår Anna Felländer, senior rådgivare på Boston Consulting Group.
Avsnitt 28: “AI och 5G är centralt för Sony”
Lijo George, Business Lead of Artificial Intelligence på Sony berättar för AI-podden om Sonys arbete inom AI över de olika affärsområdena inom Sony och framförallt Sony Mobile där han jobbar.
Avsnitt 27: “Affären och datan är viktigast”
Olle Steffner, Director of IP Management på Billerud Korsnäs berättar om hur deras AI-resa började genom att tillsammans med ledningsgruppen definiera vad digitalisering är i bolagets bransch.
Avsnitt 26: “Utbilda din organisation inom grunderna för AI”
Chief decision scientist Cassie Kozyrkov berättar om sin resa på Google i att försöka hitta tillämpningar baserade på de senaste forskningsrönen inom AI och hur processerna går till.
Avsnitt 25: “Vi vill bistå med att bygga upp AI-kompetens”
Swedbanks analyschef Nima Ghorbani avslöjar varför banken genom sitt AI-arbete vill bidra till samhället i stort.
Avsnitt 21: “AI-system kan ta fel beslut när de tränas av människor”
Essy Dahlin, digital strategy advisor på Sogeti och Ather Gattami diskuterar bland annat AI och etik. Varför är etik ett så aktuellt ämne när det gäller AI?
Avsnitt 19: “Ericsson satsar på transparent AI”
Elena Fersman, Director Machine Intelligence and Automation Research på Ericsson, berättar hur de tillämpar maskininlärning för att optimera nätverken för bättre och snabbare trådlös kommunikation.
Avsnitt 18: “AI-strategin måste komma från företagstoppen”
Veckans gäst i AI-podden är Gilles Ermont, head of digital innovation på Capco. Han har nyligen, tillsammans med andra författare, skrivit en artikel om AI och organisationsdesign.
Avsnitt 17: “SEB bekämpar pengatvätt med data”
Salla Franzén, SEB:s första chief data scientist berättar i podden om hur SEB använder sig av data för att förbättra kundkommunikationen samt bekämpa pengatvätt och detektering av bedrägeri.