Elena Fersman, Director Machine Intelligence and Automation Research på Ericsson, berättar hur de tillämpar maskininlärning för att optimera nätverken för bättre och snabbare trådlös kommunikation.
Avsnitt 18: “AI-strategin måste komma från företagstoppen”
Veckans gäst i AI-podden är Gilles Ermont, head of digital innovation på Capco. Han har nyligen, tillsammans med andra författare, skrivit en artikel om AI och organisationsdesign.
Avsnitt 17: “SEB bekämpar pengatvätt med data”
Salla Franzén, SEB:s första chief data scientist berättar i podden om hur SEB använder sig av data för att förbättra kundkommunikationen samt bekämpa pengatvätt och detektering av bedrägeri.
Avsnitt 16: “Vi kommer inte kunna skilja mellan människa och maskin om 25 år”
Johan Toll, CTO för IP Soft Sverige gästar AI-podden och berättar om deras chat-bot Amelia som bland annat används av SEB och Nordnet.
Avsnitt 15: “AI ska kunna vinna Nobelpriset i medicin”
Daniel Gillblad berättar om det nybildade RISE och bolagets satsningar på AI, på både kort och lång sikt, och visionen om att bygga AI som kan vinna Nobelpriset i medicin.
Avsnitt 14: “AI ser strukturer som läkare inte ser”
Max Gordon, läkare på Danderyds sjukhus och forskare på KI berättar om spännande tillämpningar av AI inom medicin och hälsa, som används till allt ifrån att identifiera frakturer i röntgen till att göra DNA-analys.
Avsnitt 13: “AI kommer att ändra hur människor interagerar med sina digitala prylar”
Mike Curtis, vice president och director of engineering på Airbnb, berättar att deras AI-lösningar hjälper användarna att hitta lämpliga boenden bland tiotusentals alternativ.
Avsnitt 12: “Partiskhet är den verkliga AI-faran”
Josefin Rosén, principal advisor analytics på SAS Institute. Hon berättar bland annat att AI utgör största delen av forskning och utveckling på SAS Institute, som motsvarar 8 miljarder kronor.
Avsnitt 11: “Svårt att bli ett effektivt företag utan AI”
Florian Westerdahl, CTO på Lindex, berättar bland annat om hur man förbereder sig inför utmaningen att använda AI inom retailbranschen.
Avsnitt 10: “Så föddes IBM:s Watson”
Mikael Haglund, CTO på IBM Sverige, berättar historien om hur IBM:s AI-system Watson kom till – där målet var att besegra amerikanska mästarna i Jeopardy – och hur det sedan utvecklades till IBM:s bas för AI-lösningar.